Už je to určitě rok od mého posledního článku. Bohužel, to, co se v této republice všechno může dít mi opravdu nedá spát a nutí mě i přes časovou tíseň napsat článek, který se bude věnovat Policii ČR. Najdete v něm i pár rad a tipů, na co si dávat pozor.
Je to necelý týden co byla Policie České republiky, konkrétně dopravní policie, obdarována novými "stíhačkami" na české dálnice ve formě nových VolksWagen Passat 4 motion s motorem 3,6 TSI. Co si budeme nalhávat, síla tohoto motoru v kombinaci 4x4 a zkušenostmi policejních hlídek je opravdu poměrně slušná, OVŠEM.
První menší zádrhel vidím v tom, že do minulého týdne dopravní policie operovala proti silničním pirátům s VW Passat R36, což je oproti jejich novátorům pořád vozidlo silnější, nehledě na to, že je svého času 16 těchto strojů nakoupili za necelých dvacet milionů. Ceny aut, jak je obecně známo jdou pořád níž a níž, tak mi někdo vysvětlete, jakto, že v porovnání výkonu horší vozidla nakoupili skoro o polovinu dráž? Konkrétně za 20 nových Passatů zaplatili 30 milionů korun. Aha?
Druhý, a už o chlup podstatnější problém, je fakt, že se naskýtá otázka, zda tyto auta policisté opravdu potřebují. Podle mého názoru je to naprosto zbytečná investice, jelikož stejně, jako budou chytat piráty silnic s Passatem, mohou je chytat i s Octavií, kterých by za 30 milionů mohli mít skoro padesát. K tomuto tvrzení mám samozřejmě i svůj důvod. Pro Octavii s motorem 1.9 TDi (nepočítejme Octavie první série s výkonem 66kw) není problém překonat rychlost 200km/h. Uznávám, pro tyto Passaty není problém rychlost ještě skoro o sto kilometrů v hodině vyšší, jenže takovou rychlost na českých dálnicích nikdy nemohou reálně využít. Jednak kvůli stavu vozovky a druhak kvůli bezpečnosti sebe i ostatních účastníků provozu. Faktem tedy pořád zůstává, že pokud přestupce odmítne zastavit Octavii, nezastaví ani Passatu nebo třeba Ferrari. Ze svých informací vím, že policistovi, sloužícímu u dálniční policie 7 let, který, podotýkám, jezdí s civilní Octavií a radarem, ujela za celou dobu pouze jedna motorka.
Co je ale z minulého odstavce důležíté - ujet není problém, ale nezastavovat se nevyplácí, jelikož radary v nových Passatech jsou přímo napojeny na centrální registr vozidel, takže v momentě, kdy o Vás hlídka začne jevit zájem, do pěti vteřin má veškeré potřebné informace, které okamžiě může nahlásit centrálně všem policejním hlídkám v republice.
Jak vlastně probíhá měření, co Passat může a co nemůže?Existují zhruba tři verze, jak Passaty zasahují.
1) Vyčkávání
Hlídka s vozem stojí na parkovišti, nájezdu nebo benzince a v momentě, kdy se okolo nich prožene vozidlo překračjící povolenou rychlost, pustí se policisté za ním, zastaví jej a zkasírují.
2) Pomalá jízda
Jelikož jsou Passaty dělané tak, aby na první pohled půsbily jako normální civilní vozidlo, strážci zákona toho samozřejmě využívají. Rychlostí něco přes sto kilometrů v hodině jedou pravým jízdním pruhem a v momentě, kdy se okolo nich prožene vozidlo překračující povolenou rychlost... pokračování už znáte.
3) Hlášení z dispečinku
Další variantou je upozornění na nebezpečného řidiče přes linku 158, kde operátor předá informace na dané územní oddělení, kde již jde hlášení přímo k policejním vozům. Se zapnutými majáky se rychlostí blesku snaží policisté piráta dostihnout. Pokud se jim to podaří, výsledek je opět stejný jako v předešlých případech. Samozřejmostí je, že hlídka v Passatu nemůže být od nahlášeného místa 50 kilometrů...
A samotné měření? Hned ze začátku vyvrátím jeden mýtus. Policejní passaty NEMOHOU měřit rychlost, pokud stojí na místě, například případ z bodu 1. Zde jde jen o domněnku, kterou je nutné ověřit. Ovšem policejní Octavie, které fungují pomocí zařízení Ramer - tj. klasická bradavice mohou měřit rychlost jak pokud stojí, tak za jízdy a dokonce mají (a to i za jízdy) možnost změřit vozidlo jedoucí v protisměru.
Řekli jsme si tedy, že Passaty nejsou vybaveny statickými radary, dokonce nevysílají ani žádné paprsky, záření a nic podobného, tudíž Vám proti nim nepomůže sebe lepší antiradar. V těchto autech jsou instalována zařízení "Polcam", které pouze nahrávají vozidlo jedoucí před nebo za ním a k tomu zaznamenává aktuální rychlost. Passat se tedy musí více-méně ztotožnit s Vaším stylem jízdy. Pokud jedete například 180, hlídka Vás ve 130 nezměří. Účinnou obranou je tedy prudká změna stylu jízdy - brždění nebo zrychlení. Pozor ale! Při prudším brždění Vás bude hlídka pokutovat také - za omezení v jejich jízdě a celá věc se může ve správním řízení dostat na slušnou sumu a dokonce může dojít až k trestnímu oznámení za obecné ohrožení.
Na českých silnicích zas až tolik Passatů s označením R36 nejezdí. Toť první, důležitý poznatek. Pokud toto vozidlo uvidíte, je určitě lepší zpomalit.
Pár jich tu opravdu civilních ale je, takže dalším důležitým a opravdu unikátním faktorem k úspěšnému rozeznání je to, že policejní Passaty mají na střeše anténu, kterou klasické Passaty nemívají.
Nebudeme si nic nalhávat, ne každý pozná Passat R36 od klasického Passatu B7, takže další rozdíly, které nalezneme na policejních vozech:
- na zadním nárazníku se nachází dvě odrazky
- v mřížce nad předním nárazníkem a na kufru vozidla je označení R36
- dva chromované výfuky
- xenonová světla
- tmavená skla
- při pěkném počasí je možné za zadním oknem spatřit světelnou signalizaci
- posádka vozidla má na sobě skoro vždy reflexní oblečení
Z vlastní zkušenosti ale vím, že policisté v Passatech nepokutují řidiče, kteří jedou rychlostí 135km/h a pokud jede kolona sedmi vozidel rychlostí 140km/h, určitě si nebudou vybírat jednoho, kterému dají pokutu. Jak ale jistě víte, v naší republice je poslední dobou možné opravdu všechno, tudíž i u policie stoprocentně existují výjímky, takže stoprocentně bych si jistý nikdy nebyl.
Zde ještě nabídnu přehled Passatů R36 pohybujících se na českých silnicích.
Pokud čtete i tento poslední odstavec, děkuji za přečtení a v brzké době se pokusím publikovat další článek, který by mohl pojednávat například o... no, uvidíme. :-)
Žádné komentáře:
Okomentovat